Friday, December 24, 2010

perangkap orkid

korg ade x sesuatu yg korg benci atau x suke smpai terkeluar ayt mcm ni..
'aku x suke ikan haruan. 7 keturunan aku x benarkan sentuh ikan haruan'
(bunyi mcm aku je)
'aku x suke tanam pokok bunge atau pokok ape2 pun. jgn arap kat umah aku nti aku nak tanam pokok.'
(mcm aku lg)
'aku x suke name murad. aku xkan benarkan anak cucu aku berkahwin ngan org name murad.'
(lg2 aku je.. xde org lain ke?)

xboleh!!
korg klu x suke pape pun korg x boleh ckp mcm tu..
forbidden.

konon xnak mkn ikan haruan sampai 7 keturunan.
t ko bersalin, mak ko msk ikan haruan nak bg luke bersalin cpt baik.
ko xnak mkn.
mak ko ckp lau xnak mkn nanti mak sumpah jd ank derhake..
korg terpakse jugak mkn..

ko xsuke tanam pokok?
aku takut ko x ckup oksigen nanti nak bernafas klu xde pokok kat umah ko..
ko da la kuat kentut.
byk gas beracun nti, cpt lak sampai ajal..
(ajal maut di tgn tuhan tau)

murad?
sape murad?
ape? ko nak kawen ngan murad?
xboleh! mak x suke murad

kalau mak xbg sy kawen ngan murad,
nti sy kawen ngan pak so'od x boyfren mak dlu..
skrg mak pilih, murad ke pak so'od.
-ko nak ckp ape pe lg bai?-



aku bawakan kisah benar seperti cerita rekaan di atas.
nah terimalah cerpen - perangap orkid-


aku mempunyai seorang jiran yg bernama makcik ani..
walaupun name panggilan aku di rumah juga ani,
x bermaksud aku dan makcik ani adalah org yg sama.
ani dan makcik ani adalah due org yg berbeza..

makcik ani mmg seorang yg dihormati di kampung aku..
beliau merupakan seorang suri rumah yang rajin,
merangkap isteri kepada imam kampung.
xhairanlah beliau sgt dihormati masyarakat sekeliling..

beliau sgt meminati bunga..
x salah klu korg semua nak menggelarnya sebagai minah bunga..
lagu rahimah rahim-gadis dan bunga seakan2 sentiasa berkumandang setiap kali makcik ani keluar menguruskan bunga2 yg terdapat di keliling rumahnya..
(kadang2 bunga kat rumah aku pun die yg uruskan.. hehe)
kalaulah makcik ani tinggal di Amerika, die mungkin berpotensi menjadi poison eve dlm cite batman tu..
muke makcik ani pun mmg da mirip uma thurman..

tetapi cerita tentang makcik ani bertambah menarik pd suatu hari..
aku sedang duduk di belakang umah sambil menikmati jambu susu yg di cicah dengan sambal kicap bersama ank kesayangan makcik ani, iaitu amani..

aku tgok di belakang rumah, makcik ani tengah menyusun semula bunga orkid di dalam pasu..
keluarkan dr pasu, amik ank orkid, masukkan dalam pasu lain..
oh..sesungguhnya makcik ani merupakan minah bunga sejati..
aku sungguh kagum..
sekiranya di maktab, mungkin die boleh mnyertai kagum bg acara menanam bunga..


tiba2 aku nmpak pandangan mata makcik ani menjalar di belakang rumah aku..
dan die bersuara..
'orkid kat belakang tu ade ank x? klu ade cik ani nak amik boleh..'
aku pun cakap la boleh..
sejujurnya, kat rumah aku xde siapa yg berminat dengan bunga..
klu die nak amik ngan pasu2 sekali pun aku atau mak aku mahupun bapak aku x kisah..
die pun ambik..
'biar cik ani bela' (maksud bela di sini ialah baiki)
aku pun cume anggukkan kepale..


xlame lepas tu, die tanye lg..
'ade pasu lain x? cik ani nak letak ank orkid.'

aku pun ke belakang ambik pasu lame yg masih elok selepas dipolish..


tp mate aku terpandang pulak ade pokok orkid yg gemuk gedempol yg dah beranak pinak dalam pasu kecik..
aku pun amik sekali dan bagi makcik ani..
'pokok orkid ni la yg cik ani carik. lawa bunge die, warne purple.'
'ani pergi cari pasu lain atau rage nak isi orkid ni.. arang sekali.. x pun sabut kelape ok jugak..'
orkid ni senang je nak hidup..'
'rugi je x bela orkid ni.. kalau ak beli mahal ni'
'cik ani amik 1 ye ank die'

setelah panjang lebar makcik ani membebel2 pasal bunge orkid, dan aku yg terpusing2 mencari benda2 yg die nak tuk bela orkid tu, aku pun berkata.
'cik ani amik jela semua orkid tu.. klu kat rumah ni bukan ade siape nak jage..'
mak aku yg tgah basuh pasu kat tepi longkang tiba2 mnyampuk,
'aku pun malas nak jage'

korg nampak x kebenaran yg aku ckp td?
kat rumah aku xde siapa minat bunge..
termasuklah mak aku..
da selesai die bela pokok2 orkid tu, aku plak bertugas sangkut kat mane2 yg sesuai..

hari yg sungguh bermakna termasuk dalam perangkap orkid makcik ani..
aku x suke bunge..
mcm mane aku boleh spend sepagi bersama makcik ani@ minah bunge mnguruskan orkid?
hehe..
mungkin lepas ni aku akn suke orkid dan yg sewaktu dgnya..
 terima kasih kpd makcik ani yg telah menurunkan ilmu pembiakan orkid kepada sy..
tp sy pk, nti urusan lanskap umah sy nak serahkan kat laki sy je. makcik ani ajar la laki sy lpas ni ea?

sekian, wasalam

7 comments:

  1. beb..setuju bab xsuka nama murad tu..muahahaha...tapi yana bukanlah xsuke nama murad..tp xsuka nama "tetttt"...hahhaha

    ReplyDelete
  2. zam..
    ak skunk relax je..
    tgh bcinta dgn anak pakcik yg bnama murad..
    hahahaha..
    tp ak taw nama ape yg yana xsuka..
    tetttt;)))

    _daia_

    ReplyDelete
  3. aku tau name ape yg yana x suke.. hehe
    aku kasi contoh je.. hihi..
    lek r bercinta ngan ank pakcik murad..
    nti dlm kad nikah ko bkn tulis
    nama suami: ank pakcik murad.. ;p

    ReplyDelete
  4. contoh2 yg ko bg sgt bagusla...suka aku membacanya....;)

    p/s: mak aku suka tanam bunga, setakat ni aku masih belum dipengaruhi...hehehe

    ReplyDelete
  5. aku tau ko bukan suke contoh tu.. ko ske sebab label mengarut sekalian kan? hehe

    ReplyDelete
  6. kenal da lame..
    5 tahun setengah da.. hehe

    ReplyDelete