Thursday, February 24, 2011

dilema guru novis minggu 3

apekah dilema guru novis minggu 3..

masuk minggu 3, patutnyer dah makin boleh sesuaikan diri dgn keadaan..
contoh: mase hari 1st nak lapor diri bgun seawal pukul 6..
mandi, siap2, 7.15 dah kuar dr rumah dgn bergaye menuju ke sekolah.
masuk hari kedua: bgun 6.15 sbb dah tersedar semalam awal sgt smpai sekolah.. xde sekoq manusia pun lg kat skola.
masuk hari ke-4: bgun pkul 630 sbb tgok cikgu2 kat skola ni pkul 730 pun ade lg yg bru sampai.. tp aku ttp la awal skit.. dlm 725 dah sampai. sbb bertanye dan dapat jawapan yg kne ade kat skolah sbelum pkul 730.. standard la tu kan?
hari ke 12: bgun pukul 645, sbb sedar klu bgun pkul 630 bertembung ngan housemate yg tgah mndi.. nak kne tgu gak.. baik bgun lewat skit.
hari ni: bru aku sedar yg jadual kelas sebenarnye bermula pukul 745.. ces!! hampes.. aku punyerla berusaha sampai sebelum pukul 730.

sesuaikan diri dengan rakan sekerja
klu dulu duk je kat meja, tgu org tanye, aku jawab..
tu pun ikut skema jawapan.. tkut salahnti kate x berilmu plak..
skrg dah mampu bersembang2 dgn lebih santai sambil join diorg semasa aktiviti mencolek yg mane aktiviti mencolek diadakan setiap hari.. selalunyer betik la yg menjadi mangse.. sbb pokok betik bersepah2 kat skolah ni.. huhu
menyesuaikan diri dengan rakan sekerja termasuklah memanggil individu yg sepatutnye dah boleh panggil makcik, tp ttp kne panggil akak..
tp tu la etika rakan sekerja.. name pun rakan, kan?

sesuaikan diri dengan geografi
patut2 bile dah masuk minggu ketiga, dah boleh hafal la bentuk muke bumi kat sekitar sekolah..
kalau dulu, jalan asyik termasuk je dlm lubang yg same selama 15 hari beturut-turut, patut2 hari ni dah boleh elak lubang cume dengan memandang dengan sebelah mate..
dgn rakan sekerja..

satu je lg aku x boleh sesuaikan diri..
ppd rompin terlalu jauh dgn sekolah aku..
kire2 2jam lebih.
makenyer aku xdpt lg surat lantikan spp sbb x de org yg sanggup nak ke sana dan tlg amikkan.
sekian, wassalamu

5 comments:

  1. best la skola dekat...ari tu aku try gerak lambat sket, betul2 plak lambat smpai...da la perhimpunan...aku guru bertugas plak..huhu

    ReplyDelete
  2. ahaha.. da merase jd guru bertugas dah ke? camni ni, aku jadual waktu pun blum dapat, ni plak nak jd guru bertugas.. hehe

    ReplyDelete
  3. samala zam... aku pun x dpt jadual waktu g.. nak meroyan rase pegi skolah.. x tau nak watpe...

    ReplyDelete
  4. haha.. aku plak sampai terpakse mtk cikgu2 kat situ bg keje.. hehe

    ReplyDelete
  5. yana mule2 g sek kul 710 even sek tu tersangatlah dokek ngan umah sewa...lps jek eksiden dpn skul, yana kuar umah kul 720~hamekkkk!

    ReplyDelete