Sunday, April 6, 2014

Setengah Jam Kemudian

assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh

akhirnya, setelah setengah jam aku menunggu dgn sabar (aku x mencarut sambil menunggu). selalunyer aku xsabar (yakni, aku mencarut sambil menunggu), brulah page utk create post ni abis loading. dptlah aku mulakan update blog yang blum tntu dapat aku habiskan. sbb ape? sbb sambil aku taip. naik je alert kat bahagian ats ni bgtau:
'an error occured while trying to save or publish your post. please try again.'
yg mane sedikit sebanyak dah mematahkan semangat aku nak update. last aku update, umur syifa nak msuk 11 bulan. sekarang, umur syifa just another few days to 18 months. dan aku percaya korang pandai carik perbezaan umur tu utk tahu brape lame dah aku tergendala.

honestly, bkn blog ni je yg tergendala, kehidupan aku pun sekali tergendala.
dah nak msk 4 thn aku kat sini.

tahun pertama, dilema nak menyesuaikan diri dgn suasana baru, tempat baru, kawan baru.
tahun kedua, dilema nak sesuaikan diri dgn keadaan bru kawen, jauh dgn suami,rindu-rinduan jd kenang-kenangan. oh.. seksa..
tahun ketiga, dilema membesarkan ank sorg2. its the hardest thing ive ever done in my life, i swear.
tahun keempat, masih lg dlm dilema membesarkan ank seorang diri cume xseteruk thun ketiga.

life is hard. its even harder when you are stupid.
its just a saying. meanful 1. luckily, i'm not to stupid. cume aku ni ssh nak igt jln, yg mane slu jd isu to my husband.

pernah sekali die mcm perlekehkan aku sbb slu x igt jln (actually byk kali). tp sbb skali ni aku g ambil die kat airport, all the way from rompin, roughly 3 hours, dgn bawak syifa lg. then, die tanye alu sambil bawak kete tu jln yg aku lalu. sini lalu x, sane lalu x. aku just ckp xtau. aku mmg btol xtau. bg aku jln sume nmpak same je. aku ikut je mane GPS bawak aku. then, die gelak.
aku terase sgt.. sgt2.. bile die gelak mcm tu, aku rase sgt bodoh. padahal org bodoh ni la yg ambil die kat airport tu. ok. cerita lame. this ends here.

life is hard. its even harder if u are alone.
life is hard to me, terutamanya setahun kebelakangan ni. dan aku percaye, bile aku kate ssh, xkn ade yg btol paham unless die pun mngalami bnda yg same.

literally, aku xla alone sbb ade syifa kan. but i'm alone raising her. selalu, aku kalah dgn emosi. dan selalu la syifa akn jadi mangsa. bile badan letih, mule la emosi pun xstabil kan. bila dah emosi pun xstabil, mule la ade makhluk yg cucuk2, bisik2 kat telinge suh pukul ke, cubit ke, tampar ke budak kecik yg xtau pape tu.. sian syifa.

ok. entry kali ni x mcm entry aku yg lepas2.
entry ni aku nak ongsikan pengalaman sepanjang jage syifa sengsorang.
dan bagi pendapat pada mommies out there yang maybe senasib dgn aku.

sekiranya, korang menjaga baby sengsorang tanpa laki korang ade di sisi, aku nak kongsikan tips. believe me, u need this.

1. sentiasa kawal emosi.
this is the hardest thing to do. selalunyer kite kalah dgn badan yg letih bekerja seharian. tp, kite kne belajar kawal emosi. sbb ape? sbb ank kite tu xpndai kawal emosi. jdi kite yg dah pandai ni la yg kne buat. yg xde ank lg, dan x jage ank sengsorang xkan tau mcm mane emosi dpt mempengaruhi kite mase jage ank. how to? sentiase bace quran. and bile rase mrh sgt mase ank buat perangai, sebelum ko buat ape2 tindakan, ucap byk kali astaghfirullahalazim. byk kali. insyaAllah, Allah akn bg ketenangan.

2. if you cant control your emotion?
this is where husband take part. he'll take all responsibilities to control you're emotion. how to? tell him how miserable u are. tell him everything. a good husband know how to comfort. but most men, they have no idea how to. this will make it worse. husband aku jenis yg xtahu. so, the 1st thing you have to do is to teach them how to comfort you. pakse die comfort kite. aku dah try n berkesan. bkn berkesan ke atas suami mcm mane nak pujuk hati kite ni, tp berkesan pd kite yg tgah serabai ni. xpe jd xmalu utk ajar die mcm mane nak pujuk kite mase kite tgah emosi. this is important. mase ni je xmalu, tp kesan die berpanjangan. bgtau die ape yg kite nak die ckp klu kite mengadu. tp, kite kne bgtau die la knape die kne buat semua tu. of cos utk kebaikan ank die kan. then, die akn sedar la kepentingan semua ni.

3. manage your time right.
bile nak basuh baju? bile nak msk? bile nak mkn? bile nak basuh botol susu? aku ni jenis yg pemalas (according to some one), so aku xlayak sgt bg nasihat time management kat korg. walaupun begitu, aku ni jenis yg punctual jugaklah.

4. sentiasa fikir, kalau aku boleh luangkan mase untuk bekerja (in my case lebih terkesan. sbb melayan ank orang kan?) dan luangkan mase utk orang lain, kenape balik rumah aku x boleh layan ank aku dengan baik. of cos, mase bekerja, mase dgn klien, kite nak diorg tgok atau dpt yg terbaik dr kite (sbb ape? sbb dpt gaji kan?) kenape kat rumah kite xboleh bg yg terbaik utk ank kite? sedangkan pelaburannya utk jangka mase panjang hingga boleh mebawa kite ke syurga.

cukuplah 4 tips ni utk mlm ni. aku cume nak kongsikan ape yg aku buat, sbb aku sgt paham how miserable it is to take care of your child alone.

maafkan aku utk entry yg pnjg berjela (intro je dah mcm isi penting). entry aku xsah klu x panjang.

sekian, wassalamu.

No comments:

Post a Comment