Saturday, February 5, 2011

posting were the last thing on my mind

ermm.. klu posting were the last thing on my mind,
what is the main thing in my mind?
jawapannye adalah abah yg dah 7 hari terlantar kat hospital..

aku dah sebulan lebih tunggu posting dengan tahap kesabaran yg cume separas baldi dlm jamban umah aku..
bile je dah dapat posting, kenape pulak mesti abah masuk hospital?
dan bile abah dah masuk hospital, otomatik, mak pun terpakse masuk hospital..
membuatkan mud nak posting yg mule2nye nmpak indah, segalenya berakhir duke (cewah)

td lina (adik aku yg bermulut murai) bgtau yg husband die marah kat kami adik beradik sebab xnak gantikan mak jage abah kat hospital..
aku xsalahkan die nak marah kami..
tp, abah mmg xnak org lain yg jage die..
nak mak jugak..
nak kate abah ank mak yg manje melampau, x jugak.. (yela, kan abah suami mak)
tp memandangkan abah adalah seoarang yg makin kehilangan deria penglihatan,
die mmg bergantung kat mak utk pergi toilet, mandi, tukar baju..

ade satu mase kami dtg bawak makanan utk mak, mak g mkn kat luar ngan akak2 aku yg lain,
abah plak nak terkencing..
aku offer utk bawak abah ke toilet melepaskan hajat,
tp abah ttp suruh aku panggil emak utk bawak die ke toilet..
persoalannya skrg, klu dah aku nak teman abah g toilet mase melawat pun die xnak, mcm mane aku nak tukar shift ngan mak utk jage abah abah walaupun sehari..
soalan yg abah bg aku mase aku mengofferkan diri utk bawak die g toilet,
'ko nak ke masuk ke toilet same ngan abah utk pegang air ni? (yg disalurkan secare terus menerus ke tgn abah)
aku diam..
aku rase abah malu.mungkin die rase mase tuk tu belum sampai..
klu ikutkan, aku x kisah langsung nak masuk sekali lam toilet tuk pegangkan air tu. sumpah!
tp mungkin die xnak aku pandang die sebagai org yg sakit dan lemah.. blum masenyer aku jage die..
aku kne hormat ego abah
terus aku panggil mak

seumur hidup aku, aku x pernah nampak abah setidak berdaye ini
(walaupun abah dah ade kad orang kurang upaya -penglihatan)
td mase mak baru je keluar utk mkn nasi dgn akak2 aku yg lain,
aku mcm biase gantikan mak kejap tunggu abah..
tibe2, abah suruh panggil mak sebab die nak terkencing..
aku nak offer diri, tp takut kne reject lg..
so, aku pun ngan pasrahnyer, kol la mak suh masuk jap..
mak plak mcm amik mase lame plak nak masuk..

bile abah bgun je, aku tgok ade beberape titis air kuning ats katil abah,
aku tgok kain abah, ade jugak beberape titis air warne kuning..
air mate aku terus keluar merembes (tipu!! air mate aku cume bergenang. tu pun puas dah cover)
abah dah x tahan sgt nak kencing, tp die ttp nak tunggu emak yg bawak die ke toilet..
die ttp xnak aku bawak die ke toilet..
mase abah nak ke toilet, abah pegang kain abah yg basah tu..
mungkin malu kalau org tgok abah terkencing dlm kain walaupun sikit..
hati aku tersentap..

abah yg muda dulu skrg dah tua..
abah yg sihat dulu, skrg dah sakit..
abah yg dlu boleh pergi mane die suke, skrg dah terlantar kat hospital
abah yg dlu boleh tgok muke anak2, skrg mungkin da lupe muke kami, sbb da x nmpak..
abah yg dulu suapkan mkanan ke mulut kami, skrg perlu disuap utk makan
abah yg dlu bersuare lantang, skrg kami kne dekatkan teling ke mulut abah nak dengar die berckp..

bile balik dr toilet, mak happens to gave abah the wrong leads to go back to the bed..
aku dpt dgr abah marah mak dgn suare yg perlahan..
aku tgok, mate mak berair..
mungkin mak terlalu letih..
7 hari duduk di hospital dan sekali pun x pernah pulang ke rumah..
kne marah depan org utk kesalahan yg sedikit sgt melukakan hati mak..
padahal dah pkul 4 dan mak masih belum makan menjaga abah..
dan perangai baran abah masih sama walaupun tengah sakit..
my mom is the best mom ever in the world..

abah pernah ckp kat aku satu hari,
bile aku menangis dan mengadu yg aku rase mak x adil pada aku berbanding kaka aku yg lain..
abah ckp,
'ko sepatutnye dah bersyukur sgt dapat emak sebagai emak ko.'
'kalau perempuan lain, abah rase mesti dah lari tinggalkan kite, sebab kena jage abah yg sakit, x nampak, xboleh kerja. nak layan kerenah anak2 lg yg masing2 dgn perangai masing2 plak.'
'abah selalu mnyesal kalau  abah marah2 mak, tp tu mmg perangai abah.'

bile abah ckp mcm tu, aku sentap la, ape lg mau tunggu..
kire berbaloi la heart to heart ngan abah..
membuatkan aku igt balik sesuatu yg aku dah lupe..
mak dah terlalu byk berkorban utk kami..
mak mmg the best mom in the world..

well,
cukuplah stakat ini utk hari ni..
ape2 pun, aku doakan yg terbaik utk pakcik yatim - get well soon.
utk pn.nuriati yg dikurniakan tahap kesabaran tahap dewa dewi
stick as family forever..
syg mak ngan abah..

sekian, wassalamu

6 comments:

  1. be strong akak...sedih pulak kite bc post akak ni....insyaALLAH..moga abah akak cepat sembuh n mak akak diberikan ganjaran y besar dariNya atas pengorbnannya :)

    selamat berposting akak!

    ReplyDelete
  2. sabar bebanyak ek zam...good luck esok...harap2 ko dapat skola dekat2 la dengan rumah ko...so bleh la ko slalu balik...

    ReplyDelete
  3. tun teja:thanks dayah. Slmat brpktkum ye.
    Ellee, thanks el, mak aku dmam plak hari ni. Aku mcm xsgup je nak g esok. Doakan ye

    ReplyDelete
  4. tun teja:thanks dayah. Slmat brpktkum ye.
    Ellee, thanks el, mak aku dmam plak hari ni. Aku mcm xsgup je nak g esok. Doakan ye

    ReplyDelete
  5. kak zam, be strong
    huhu..
    semoga ayah akak cepat sembuh
    mak akak pun..amiin

    ReplyDelete