Saturday, January 22, 2011

micheal jackson, brendan fraser dan hospital

semenjak due menjak ni line maxis kat kampung tercinta aku ni sgt la mnyedihkan pihak tertentu..
pihak yg terlibat dgn maxis..
contoh yg terbaik adalah aku..

sebagai bloggers yg meningkat naik (mcm negare membangun la kirenyer.. hehe)
aku rase masalah ni merupakan 1 masalah besar..
byk benda yg aku nak update, tp xboleh..
bile hari ni tetibe boleh connect internet, aku xtau lgsg nak taip ape..

aku mnyalahkan pihak maxis atas perkare ini..
kalau aku boleh jumpe ngan tokey maxis, aku akn cakap kat die,
'enck, lau nak upgrade line 3g pun, encik buat la betol2.. selame ni, kalau sy online ngan line gprs pun xde msalah..encik ni macam2 la.. sy malas la nak kawan ngan encik dah (maksud lain ialah, sy nak tukar pakai broadband lain la)'

hari tu, dalam perjalanan balik dr rawang ke jengka,
mase dlm monorail, aku terjumpe mat salleh muda yg mirip micheal jackson.
so, lau aku ade peluang aku nak ckp ' you look exactly like jacko'

sorg lg plak mcm muke brendan fraser, cume moncit sikit dr brendan fraser yg sebenar..
korg mesti igt aku nak ckp 'you look exactly like brendan fraser' kan?
tidak same sekali..
aku akn berpura2 jadi mumia.. nak tgok ape yg die akn buat..
xpun, aku ckp ' sir, would you like to have a journey to the center of the earth with me?'
mane tau die nak bawak aku mengembare ke teras bumi..
boleh kutip berlian byk2.. hehe
(sbb brendan fraser ade berlakon citer journey to the center of the earth)

lepas tu, aku pandang sorg2 manusia dlm monorail tu..
lau aku ade peluang nak ckp ngan sorg2 yg ade dlm tu, ape yg aku nak ckp..
cukup berkesan mengisi masa lapang dalam monorail..
korg try la..
bkn dlm monorail je..
dlm bus boleh, dalam lori boleh, dalam tongkang dalam perjalanan haram ke malaysia (khas utk PATI)
atau semasa menunggang basikal..semua boleh..

ermm..
lg satu cerita aku nak kongsi..

semalam g anta abah ke hospital..
sakit perut yg sgt teruk..
sian aku tgok abah..
pagi2 lg kitorg da sampai ke hospital..
xde org lg..

sejam...
2jam..
manusia makin ramai..

ade satu kereta wira berhenti kat depan wad kecemasan..
semua org tgok kereta tu, disebabkan oleh kekelam kabutan pemandu kereta mengeluarkan pesakit..
ambil kerusi roda...
bukak pintu kereta..
keluarlah seorang mangse yg rilek je..
pakcik dlm 80-an..
bese la sakit tue..
tp sumpah, muke pakcik tu rilek sgt..
jauh beza nak dibandingkan ngan bapak aku yg asyik mengerang kesakitan td..
ces.. haram jadah.. kami semua diperbodohkan oleh pemandu kereta yg kelam kabut.

disebabkan keadaan di ruang menunggu seperti berada di dalam eskimo di kutub utara,
sampai aku dah berhalusinasi ternampak beruang kutub duduk kat tepi aku..
terpaksalah aku, mak dan kakak aku berdiri kat luar pintu je..
sambil tunggu nurse g kiut miut keluar sebut name bapak aku..
sekali, nurse yg kiut miut pun dtg melangkah ke arah kitorg..
igtkan nak panggil, rupenyer nak tutup pintu..
hampes punyer nurse..

jadi, kami 3 beranak pun terpakse mengambil keputusan drastik..
iaitu bergilir2 duduk kat dalam tggu abah..
giliran ditentukan melalui tali tamplom..
tau?
ala.. yg kne nyanyi lat tali lat tali tamplom tu..
mak adalah mangse pertama tali tamplom..
kitorg bergilir setiap 15 minit..
sebab sejuk sgt..
mmg xtahan..
aku igt org hospital tertukar suhu ruang menunggu dengan suhu bilik mayat kot..


2jam setengah kemudian...
ade sorg pakcik..
die adalah bapak kepada pemandu yg kelam kabut td..

pakcik: sejuk duduk kat dalam.. xtahan pakcik..
gadis perasan cun (aku): tu la, sy pun sbb xtahan la duduk kat luar ni..
pakcik: hantar sape ni?
gadis perasan cun (aku): saya hantar abah sy..
pakcik: owh.. abah sakit ape?
gadis perasan cun (aku): abah demam, pastu pg td sakit perut truk plak..pakcik anta sape?
pakcik: anta jiran.. sakit org lame (yg aku kate rilek nak mampus td). nasib baik ank pakcik ade td..solo lg tu.. awk?
gadis perasan cun (aku): eh, sy dah bertunang pakcik..

OMG.. pakcik.. sambil menyelam minum air ea pakcik..

xpela.. sy redho..

3 jam kemudian..

pakcik: pakcik nak g minum ni..jom minum sekali ngan pakcik..
gadis yg da x berape nak cun (aku): pakcik!!! plis lah.. tolonglah jgn ngorat sy tuk ank pakcik dah!! (jerit aku sekuat hati di dalam hati)
xpela pakcik, sy tengah tggu bapak sy keluar ni..
pakcik: ok, pakcik, jalan dulu ye..
aku cume mampu tersenyum kela tsambil memerhatikan pakcik melangkah pergi bersama anknyer yg kelam kabut ala2 chef wan tu..

4 jam kemudian
abah dah boleh keluar mase giliran mak tunggu kat dalam..
keluar je abah tanye mak..
'dah petang ke?'
'la, bru pukul 12.' mak jawab..
punyer la die rase lame duk dlm tu..

abah disahkan menghidap gastrik dan migrain yg kronik..
sampai hari ni masih lg lemah longlai tidak berdaya di atas katil..
moga abah cepat sembuh..
syg abah..

sekian, wassalamu

4 comments:

  1. zam..len kali ckp kat pakcik tu camni..
    "eh, sy dah tunang, tapi kwn sy yg nama yana tu belom tunag"
    muahahhaha~off record aaa~

    ReplyDelete
  2. ala,lupe plak nak pas kat kawan2..
    lain kali lau jd lg aku msti sbut name ko yana.. muahahaha

    ReplyDelete
  3. kalo nk tukar bb jgn pilih celcom...ambik unify...no buffering....kata sam bunkface...

    kalo jumpa brendan fraser, aku nk mintak percutian percuma ke bukit fraser....hehehe

    hensem ke anak pakcik tu, zam? kelam-kabut camtu pun si yana ni nak ke? hehehe

    moga pakcik yatim cepat2 sembuh....

    saje komen panjang2....xde aktiviti lain...;)

    ReplyDelete
  4. aku pun rase tringin je nak pakai unifi.. abg ipar aku kate mmg laju giler sbb die pkai fiber optik (jadah hape pun aku x tau bnde tu.. hehe)

    aku ttp nak melancong ke teras bumilau jumpe brendan fraser.. bru la mencabar.. xdpt la die nak bawak ko ke fraser hill, sbb die sibuk bercuti ngan aku ke teras bumi.. hehe

    nak kate x ensem, mcm aku kejam sgt.. tp nak kate ensem, aku rase x adil ngan prinsip diri sendiri.. hehe.. tp lau da yana nak jgak. xpela.. hihi

    aku pun harap pakcik yatim cepat sembuh..

    saje je blas komen panjang2 sebab nickname tunang aku kan panjang.. hehe

    ReplyDelete