Friday, January 14, 2011

cabaran

korg dah pernah tgok citer defiance?
filem ni based on true story..
pasal holocaust di jerman dulu..
korg igt x?
mane la korg nak igt da korg pun x lahir lg..

keje2 holocaust ni telah dijalankan kepada bangsa yahudi..
oleh hitler..
korg kenal hitler?
ala.. yg ade misai ciput cam charlie chaplin tu la..
melalui bacaan dan cerita2 org, yg aku tau hitler ni pendek je orgnyer..
tp die telah berjaya mnguasai pemerintahan jerman pada zaman kegemilangannya..

dlm mase beberape minggu je hitler dah berjaye bunuh lebih dr 50,000 org jerman dah dibunuh oleh askar jerman..
dan lebih dr sejuta org yg telah ditangkap dan tgah tgu mase je nak dibunuh..
korg rase sian x ngan org2 yahudi yg dibunuh kejam oleh tentera hitler ni?
kalau korg idup mase tu, dan tinggal di jerman sebagai org jerman yg berjiran ngan org yahudi, yg slu plak bg korg daging msak kurma.. kompem korg sedih, sian ngan org2 yahudi ni..
mcm2 boleh bermain di kotak pemikiran korg yg masih belum mampu berfikir di luar kotak.
(jap.. otak kite berbentuk kotak ke? mungkin xnak susah2 da.. tmbah k je..)
mase tu korang akn terfikir..
kenapelah kejam sgt hitler yg bermisai kontot tu..
ke die jeles sbb x mampu berjanggut lebat mcm org yahudi..
mungkin la..

walaupun ank sdare aku ckp aku melampau sbb aku pakaikan pampers terbalik kat die..
tp die lg melampau sbb asyik berlakon mcm org dlm pantang..
suke sgt pkai stokin..
da la sebelah lain..
aku rase die lg melampau dr hitler..
bru umur 3 taun da mnyamar jd pempuan dlm pantang..
laki plak tu..
pastu suke suruh aku ikatkan rambut die yg cenonet tu..
seksa korg tau x?
sekejam2 hitler xdela die nak mnyamar jd pempuan dlm pantang.. huh!

ok..
balik kat citer td..
nak dijadikan cerite..
adela sorg mamat n adik2 die..
dgn kawan die sorang yg menyorok dlm utan supaya x dibunuh oleh askar jerman..
diorg wat camp..
bukan summer camp..
bermula ngan diorg..
then, die kumpul skit2 org jews yg masih idup atau nyawa2 ikan..
sikit2.. lame2 jd bukit..
kire tuvia ni jd hero la tuk org jews ni..
die la yg melawan askar2 jerman ni utk membela hak org yahudi..
kalaulah ade mesin mase macam yg slu kat cter hollywood tu..
msti dah ade pejuang palestin yg sggup pergi balik ke zaman hitler tu..
pergi carik tuvia..
seblum tu kne la study cter defiance ni leklok..
hafal sume jalan2 dalam utan lipiczanska tu..

klu xde mesin mase hollywood pun, kne g jepun la pinjam mesin cahaya mase doraemon..
tu pun klu nobita nak bg korg pinjam la..
korg tau jela nobita tu bukan nye betul sgt..
slu dpt markah kosong..
tah2 palestin pun die xtau wujud..

aku pernah la dgr 1 teori pasal hitler...
lau korg google pun korg akn jumpe teori ni..
kenape hitler dgn kejamnye nak hapuskan org2 yahudi dr muka bumi?
sbb die da tau yg 1 hari, org yahudi ni akan membuat kerosakan di muka bumi ni.
akan jd kaum yg paling jahat kat dunia..
sbb tu dia nak hapuskan semua kaum yahudi ni..
tp aku xtau la plak mane die tau mase depan kan..
lau krog nak tau g la tanye hitler sendiri..
tu pun kalau teori ni betul la..
klu x, aku takut korg pndai2 tanye nti, die nak hapuskan kaum melayu plak..

mungkin sebab mase di sekolah, hitler cume suke dgn 2 subjek je..
due2 subjek tu pun same ngan subjek yg aku suke..
sejarah ngan lukisan..
kire ade persamaan jugakla aku ngan adolf hitler ni..
konon2nye, hitler ni berminat dgn sejarah islam..
sbb tu la die tau yg yahudi ni bangse perosak..
ok.. aku xnak cerita yg bukan2 dah..
korg bace entry yg aku link kan ni
alkisah hitler
tp aku warning..
korg jgn bace isi entry je..
tlglah bace dgn komen2 kat bawah ye..
nilai lah sendiri ikut iman korg..

kalau korg nak tau,
hitler la yg mulakan industri pembuatan kereta volkswagen..
aku punye la minta van lame volkswagen tu..
lau sape2 ade jumpe org nak jual murah kasi tau aku tau..
aku sies ni..
tp lau boleh tgu la aku dpt keje dlu.. hehe

akhirnya, bile hitler sedar pemerintahan kejam die x boleh ke mane..
da nak kalah..
die bunuh diri dgn bini yg baru die kawin..
mayat die dibakar utk elak jatuh kat tgn musuh..
(dah mati baru nak tau takut jatuh kat tgn musuh.. tu la.. mase wat jahat x igt dunia)

trivia: hitler seorang lelaki yg mempunyai suara yg merdu.. (klu die jadi penyanyi xyah la susah2 nak bunuh diri.. huhu)

sekian, wallahua'lam.. wassalamu..

5 comments:

  1. panjangnye post kak zam..haha

    nanti rajin2 jawab tag ni eh
    http://ilaqilah.blogspot.com/2011/01/tag-25-random-things-facts-habits-or.html

    thanx kak zam =)

    ReplyDelete
  2. pe la yg ko karut kn ni zam..
    haha..pnye la pjg mukadimahnye..
    but nway i likeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!
    keep up..muahxx

    ReplyDelete
  3. zam...aku ternampak van idaman ko tu dalam citer mr. deeds....nanti aku tanya director filem tu mana dia sewa van tu...ok...glad to help...;)

    ReplyDelete
  4. qla:byk pk ni. Sbb 2 pnjg. Hehe.
    cik ara: ni sejarah htler la cik ara. Haha. Tq sbb rajen bce blog sy. Hehe.
    Elly:aku pun de tgk cte mr.deeds 2. Aku arap mr.deeds bleh belikan aku sport car y wane merah 2. Haha.

    ReplyDelete
  5. cepatnya ko beralih arah pas nmpk kete sport tu ek...mr deeds da xde duit la...dia bukan pewaris sebenar....duit dia da habis belikan kete tu utk org2 kt pekan dia...kalo ko nk, ko kena hrp org felda ko ada warisi harta la mcm mr deeds tu...hehe

    ReplyDelete