Sunday, April 10, 2011

dilema guru novis bulan ke-3 minggu 1

assalamulaikum...

walaupun dah nak masuk bulan 3,
tp aku masih lg dlm dilema guru novis..

sebelum tu,
marilah kite same2 merungkai misteri ketiadaan tajuk entry
1. dilema guru novis bulan 4
2. dilema guru novis bulan 1
3. dilema guru novis bulan ke-2 minggu 1
4. dilema guru novis bulan ke-2 minggu 2
5. dilema guru novis bulan ke-2 minggu 3
(yg lebih korg kire sendiri boleh x? bosan tau x nak taip benda yg same byk2 kali.. igt wat assignment ke goreng sampai berbelit ayt, bile bace balik ayt yg tengah taip same plak ngan ayt kat page belakang)

kenape tajuk2 berikut xde dlm pem'post'an entry dl blog aku ni..
1. kalau lah semua tajuk ni ade, kompem, aku dah boleh buat novel

2. kalau aku dah buat novel, kompem lepas ni adela produser2 terkenal mcm david teo atau ahmad idham nak watkan muvie tuk novel aku yg bertajuk 'dilema' ni..
3.bile dah nak sign kontrak wat filem, aku akn tukar tajuk cter jd 'delima'- rasionalnye ialah, aku seorang guru BM yg xberape nak tulen.. ala, u know, like 'i sound stupid when i speak malay'.. (tu pun klu aku dah jd artis bru la aku nak ckp cam tu mase aku berucap nti) aku nak ank murid aku bezakan maksud dilema ngan delima. nmpak x betape komitednyer aku sebagai guru, sampai bile nak wat filem pun masih lg igt akn ank2 murid aku yg rate2nye sgt mlas nak buat kerja rumah.

salah seorang murid top ten yg slu x siap keje umah + slu x dtg skola
beliau merupakan ank kepada pngasas LINUS di sekolah..
name beliau adalah christina A/P linus

selingan
 sila bace dialog di bawah dengan sebutan, nada, dan intonasi yang betul.

aku (cikgu BM) : kenape awk x dtg skola semalam christina?
christina: sy jage adik sy cikgu.
aku (lg) : kenape pulak? mak awk pergi mane? kerja?
christina : x. mak sy pergi berjalan?
aku (lg2 aku) : amboi.. nape awk x ikut mak awk g jalan sekali?
christina : mak sy marah cikgu.
aku (the return): (nak marah, org asli.. haish)

4. (kali ni betul2 sebab ketiadaan tajuk entry di ats) broadband kne bar.. huhu (sedih)
5. aku bz.. bukanlah niat nak mengungkit.. tp kau sengaja yg membangkit.. akulah teman dikala susah, akulah teman di pengubat resah (bait di atas adalah lagu siti nordiana yg aku x kompem betul ke x.. igt2 lupe.. byk mkn semut la katekan) 
aku: jurulatih bola jaring sekolah. 
aku (lg) : jurulatih pelari 4x100m sekolah yg selalu di jemput memeriahkan hari sukan sekolah lain. (yg mane sekaligus memeriahkan beban kerja aku. ewah) 
aku (lg2 aku) : jurulatih bola baling di tengah terik panas mentari, sampai ke tulang hitam panasnyer ..ermm.. tumpang tanye, tulang hitam tu yg mane satu ea?
aku (the return) : S/U sukan seperti mana yg korg sedia maklum. (tp keje S/U sukan aku slunyer dah disiapkan oleh cikgu bob yg sgt rajin membantu.. hehe)
tp dgn banggenyer, budak2 nettball yg dilatih telah dpt no2 peringkat kelompok..
dan ade 4 org student aku yg dipilih wakil kelompok utk bermain dperingkat daerah.
dan 2 org sepatutnyer dipilih utk wakil daerah bermain peringkat negeri, tp oleh sebab yg x dpt dielakkan, budak2 tu x dpt pergi.. sian tol.. aku cukup kecewa.. kecewa giler.. jd aku bgi la korg tonton gmbar budak2 ni..

care nak bezakan org asli dan melayu hanya dgn tudung..
so, bg yg free hair di luar sane, klu nak dtg bukit serok, silalah pakai tudung.
nti klu org asli sini jemput korg mkn biawak msk kari, korg jgn marah plak.
(seriusly, diorg mmg masak biawak msk kari. sedap katenyer)

persoalannye skrg, apekah dilema  guru novis bulan ke 3 minggu 1?
klu dah tiga bulan ngaja, kompem2lah gaji yg jd dilema..
(sebenarnyer, perenggan ni je isi yg boleh menjawab persoalan bg tajuk di atas)

sekian, wassalamu..


2 comments:

  1. tahniah zam atas kejayaan2 ko....aku jeleslah sebab ko dapat melatih netball...sedangkan aku yg bercita2 nk jd jurulatih netball tidak merealisasikannya.....huaaaaaa.....erm aku rasa gaji nanti ko bleh wat tajuk entri delima guru novis sebab ko da mampu beli batu delima....;)

    ReplyDelete
  2. elly, ko x patut jeles ngan aku..
    sebab setelah aku dilantik mnjadi jurulatih bola jaring, aku juga telah dilantik menjadi jurulatih olahraga, bola baling, s/u sukan, guru 3k.. lpas ni akn jd ckgu kedai buku n guru kelas ganti untuk ganti cikgu yg nak bersalin.. hehe.. jeles lg x?

    ReplyDelete