Sunday, April 10, 2011

ibarat katak dalam bilik air

matapelajaran : Bahasa Melayu
tajuk : peribahasa (yg telah dimodified berdasarkan pengalaman kisah benar seorang guru di pedalaman yg x berape nak dalam sbb x dpt pun elaun kesusahan)
tatabahasa : bahasa sms
nilai : kesabaran

hari ni hidup aku mcm x senang..
aku bukak blog..
aku ttup blik blog..
aku bukak lg..
aku ttup semula..
terasa mcm ade yg x kena je dgn blog aku ni..

klu ade org yg bukak ttup blog aku pun, aku yakin mesti diorg akn perasan ade sesuatu yg x kena dgn blog aku ni..
masalahnyer, xde org yg bukak ttup blog aku. hahahaha (ketawaekan diri sendiri mcm org giler)

setelah aku mengkaji dgn lebih mendalam..
terperasanlah aku apekah masalah yg melande..
ermm..
korg perasan x.... ermm.. salah.. xde korg kat sini..
aku perasan yg da lame entry under label mengarut sekalian x dikeluarkan lg...
sedangkan mase di zaman kegemilangan aku (pernahkah aku gemilang?)
entry mengarut sekalianlah yg paling byk memeriahkan blog yg x brape nak meriah ni..
lately, semua entry aku berlabelkan sk bukit serok..
aku dah jatuh cinte ke ngan bukit serok ni..
xpun dah ade org gune2kan aku ni..
(fitnah tu dosa besar ye kwn2)

aku pun teruskan berfikir...
dlm usaha mnyelesaikan masalah minda aku..
kenape la aku dah lame x keluarkan entry mengarut sekalian?
setelah aku berfikir sambil menyanyikan lagu shaden
'ku fikir-fikir, ku fikir-fikir, lebih baik aku menyingkir."

barulah aku sedar yg rupenyer aku duk asyik terperuk dlm bukit serok ni..
peribahasa 1:
xde perjalanan, xdela pemandangan (peribahasa ni di adaptasi dr jauh perjalanan, luas pemandangan)
xde ape yg nak ditulis..
otak aku semakin berkarat
kehidupan aku sekarang cume berkisar tentang rakan sekerja dan murid2 yg selenge + mlas buat kerja sekolah dengan alasan memancing dan menjaga adik di rumah kerane emaknyer keluar berjalan2.. wah2.. x heaven plak hidup aku?
peribahase 2:
otak karat (diadaptasi dr otak udang, lau otak udang ni maksudnyer bodoh, otak karat bermaksud, dulu die pandai, cume otak die karat je.. lame2 boleh jem)
aku terpakse akui yg otak aku dah berkarat teruk..
nak servis balik tgu la mase cuti bulan 5 nanti..
itu pun kalau bukit serok ni (bukit serok lg) x banjir lg la dan masih ade jalan utk aku pulang..

sekarang, dapat aku simpulkan kehidupan aku ibarat katak dalam bilik air (diadaptasi daripada peribahasa ibarat katak bawah tempurung)
persoalan : (dapat melatih murid berfikir secare kritis dan kreatif)
kenape aku x lg menggunakan perkataan tempurung..
1. skrg kelape mahal.. ssh dah nak jumpe tempurung bersepah2 utk dijumpai oleh katak, seterusnya menyelinap masuk ke bawahnyer..
2. sekuen masalah kelape mahal, ramai org beli santan segera je skrg.. mudah.. tinggal nak gunting dan tuang dlm periuk. klau kelape betol, byk bnda nak kne buat.
                              1. beli beruk
                              2. latih beruk panjat pokok kelape (sebelum tu pastikan dah belajar bahasa beruk)
                              3. latih beruk pilih kelape.
                              4. bersabar ( sbb x mungkin beruk ko trus pandai je pilih kelape)
                              5. berehat ( berehat dulu, ko pun lau aku suh duk kat skola sehari suntuk pun x
                                  larat gak kan? ni pulak beruk )
                              6. sambung berlatih
                              7. bile dah pandai, sruhlah die petikkan kelape tu
                              8. dah dapat kelape? kalau dah dapat ape lg? kopek la kelape tu. klu blum dapat,
                                  sila ulang langkah 2 - 7
                              9. dah kopek? pandai kopek kelape x? klu x pandai kne tabah langkah lepas 7 tu jd
                                  7.5 iaitu belajar kopek kelape.
                              10. dah la.. korg g la belajar sendiri mcm mane nak dpt kelape.. boring la nak ajar..


dan kenape pulak aku gune perkataan bilik air?
sbb, hari tu, ade katak pisang dlm bilik air umah aku ni..
mase aku nak ttup pintu boleh pulak die terspit kat pintu..
aku bukak pintu, die lompat kat aku..
ape lg, dgn suare mcm mak nenek, aku jerit kuat2..
aku pantang tol ngan katak ni.. haish..
aku kluar, x d mandi..
tumpang bilik air lain g mandi..

menurut laporan, katak tu dr pg dah ade dlm bilik air tu.. aku x perasan..
housemate aku yg lain selambe je mndi walau ade katak dlm bilik air tu..
mane la tau tah2 ade org letak cctv tp dlm bentuk katak bg mengkaburi mate pihak berkuase..
(igt ko nasha aziz ke ade org nak skodeng?)

dan bg katak tu pulak, walaupun xjauh perjalanan die, tp aku yakin, luas pemandangan die pada hari tu..
lepas siap mndi, atas nasihat en. tunang, aku g panggil budak asli, tgkap katak tu..
dgn selamber diorg tgkap masukkan dlm plastik.. akhirnyer, selesailah masalah aku dgn seekor katak..
dan walaupun x jauh jugak prjalanan aku, dptlah jugak aku pengalaman dengan katak..

sekian, wassalamu

4 comments:

  1. hahahahaha.....entry ko mengubat hatiku yg rindu takoyaki....putera katak pisang ko menghilangkan selera aku nk makan takoyaki...hahahahahahahahahaha......tringat kenangan masa kat iptho...kita berdua takut dgn katak...nurul dgn yuyun plak relax je....

    ReplyDelete
  2. haha.. aku pun teringat kisah yg same mase kejadian ni.. mase tu pun kes katak pisang gak.. walaupun aku suke mkn pisang tp xbermakna aku suka katak pisang.. ;p

    ReplyDelete
  3. Huhu..dilema katak pisang..klu trjumpe msti jeritt..:D

    ReplyDelete
  4. Huhu..dilema katak pisang..klu trjumpe msti jeritt..:D

    ReplyDelete