Tuesday, September 9, 2014

BUKAN APA-APA

ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH
(amboi, bg salam capslock semua. marah ke?)

entry ni sesuai utk bacaan para isteri. dan kalaulah ade isteri org yg baca, bolehlah tinggalkan komen dan pendapat anda yg menyokong kenyataan sy atau memberi komen positif sahaja. komen negatif walaupun 1 huruf, terus aku blok.
(kalau cume 1 huruf macam mane nak tau negatif ke tidak kan?)
-kalau dah negatif tu, negatif jugak lah. auranya terpancar walaupun ko belum taip apa2. 

alhamdulillah, hidup berkeluarga secara full time x part time dah mcm dulu, byk mengajar erti kehidupan. (ayat novel, tp ini bukan novel jiwang)

selepas beberapa lama duduk dgn suami dan faham rutin die, (aku pun harap die faham rutin bini die yg kebanyakan mase pemalas ni) aku boleh manage benda dgn sederhana baik la - boleh kate -
dan mcm yg aku jangka, tanggungjawab semakin berat. sbb dulu layan ank je. basuh baju ank je. masak utk anak je. basuh berak ank je. baju ank xpayah gosok.
tp sekarang, kena layan suami, basuh baju suami, tp xla kena basuh berak suami, walaupun kalau die nak berak mesti die ajk aku teman dan basuhkan berak die (aku serius ni, walaupun suami aku xserius).

and, after a long day with chores, tidur. then pg esok bgun, sambung plak buat keje. jemur kainlah, basuh botol ank la. dan pape lg yg remeh temeh. aku bgn xawl mane pukul 5.45 tu kire ok la kan.

dan suami die cume akan bgun dalam jangka waktu yg cukup2 utk die mandi, sembahyang, pakai baju dan update clash of clan game die tu.

dan ini klimaks novel yg x jiwang ni.

dan, bile die bangun tido, kalau die marah2 on some particular reason, contohnya aku tersalah iron baju die ke, or x isikan air dalam botol air die ke, or x tutup paip air kolah ke, or letak kasut kat seat depan dlm kereta ke.

ayat aku sepatutnya berbunyi mcm ni:
suami aku xsepatutnya marah aku bile aku rase kesalahan tu x berape nak bg masalah besar pun.

tp, aku teringin sgt nak ckp mcm ni:
suami aku xlayak nak marah aku bile kesalahan tu xberapa nak bg masalah besar pun.

sbb ape, sbb aku rase mcm ni.
-kami masing2 kerja. aku blik rumah pegi ambik ank dulu. xpela. sbb aku yg pakai kereta kan. die naik moto.
-dan die kena la bertolak ansur klu aku buat salah pape. tlg maafkan aku dan perbetulkan kesalahan tu. drpd die duk msm muke dan membebel. sbb aku dah tolong die byk. tolong die selesaikan tggungjawab di rumah. kan kerja rumah tu tggngjawab suami. tp aku tolong, walaupun aku ni dr azali mmg pemalas tahap petala tujuh. memandangkan itu dah jd budaya dlm hidup kite org melayu.

tp sejak dah beberapa bulan ni, aku selalu slow talk dgn die. klu aku terasa atau terguris dgn perangai die, aku diamkan dulu. nti dah nak tido aku akn ckp berbisik2 pd die sambil menangis. baru aku rase lega.

dan alhamdulillah, bukanlah semua bnda die serah kat aku suruh buat.
die rajin basuh pinggan sendiri.
dan kalau aku tgah sibuk or sakit kepale die akn berusaha layan ank die walaupun kadang2 syifa mesti nak melekat dgn aku jgak.
kalau aku merajuk, die tlg jemur kain. haha.

terima kasih abg sbb memahami.
kalau abg bace, b nak abg tau yg b bersyukur sgt dpt abg sebagai teman hidup. 
segala kekurangan kite, kite akn usaha tutup dgn kelebihan kita.
luv u

sekian, wassalamu.


No comments:

Post a Comment